Jak se správně chránit před UV zářením

Jak se správně chránit před UV zářením

Léto a slunce k sobě neodmyslitelně patří. Máme dobrou náladu, užíváme si tepla u vody, máme radost z opálení, obvykle v těchto měsících trávíme svou dovolenou. Každá mince má však dvě strany. Slunce a jeho životodárné paprsky mohou pro naše tělo znamenat i nebezpečí. Na co si dát pozor a co naopak nepodceňovat? Není na škodu si zopakovat základní zásady zdravého pobytu na slunci.

Ze všech stran, a to především z vyspělého západního světa,  se na nás valí idealizovaný vzhled štíhlých modelek a pekáče buchet vyrýsovaných svalovců.

Přirozený zdroj UV záření je Slunce. Čím je sluníčko na obloze výše, tím více dopadá UV záření na naší planetu. Dále bychom měli vědět, že množství tohoto záření stoupá s nadmořskou výškou (každých 1000 m = +15% - proto se na horách opalujeme rychleji). Dalšími důležitými faktory ovlivňujícími množství UV záření jsou roční období, geografická šířka a denní doba. Velmi často se lidé domnívají, že mraky jsou přirozenou bariérou pro toto záření, skrz závoj mraků může proniknout i 90% UV paprsků.

UV záření rozdělujeme do 3 kategorií podle vlnové délky - UVA, UVB a UVC. Před  UVA a UVB musíme naše tělo chránit a UVC záření je absorbováno ozonem.

 

Slunce a s ním spojené UV záření je nezbytné pro naše tělo:

+ kladně ovlivňuje nervový systém

+ zvyšuje odolnost vůči tělesné zátěži

+ potřebné pro tvorbu vitamínu D

 

Negativní stránky záření:

- spálení kůže

- stárnutí pokožky

- alergie

- rakovina kůže

- tvorba pigmentových skvrn

- hluboké vrásky a ztráta pružnosti pleti

- šedý zákal

- zánět očních spojivek

- oslepnutí

 

Před sluncem se je v přírodě třeba chránit, a to bez ohledu na to, zda ležíte na pláži, cestujete ve vnitrozemí nebo podnikáte túru v horách. Aby UV záření neproniklo do hlubších vrstev našich tkání, je nutné chránit KŮŽI a OČI.

 

Zásady ochrany před nepříznivými účinky UV záření jsou:

  • eliminovat pobyt na přímém slunci mezi 11-15 hodinou
  • používání oděvu
  • používání slunečních brýlí
  • používání ochranných krémů
  • částečná prevence ze stravování

 

OCHRANA KŮŽE

U ochranných opalovacích krémů klademe důraz na kvalitní blokaci UVA a UVB záření a na vysokou odolnost proti otěru a vodě. Každý z nás má jinou pokožku a potřebuje jinou ochranu, proto se pokožka dělí na základní 4 druhy neboli na fototypy, které stanovují maximální bezpečnou délku pobytu na slunci bez ochranného faktoru.

fototypy

Velmi často nastává otázka, jak velký ochranný faktor použít. Budete potřebovat 2 základní informace. První je jaký jste fototyp a druhá je celková, doba po kterou chcete na sluníčku pobývat.

DOBA NA SLUNÍČKU (v min.) / DOBA VLASTNÍ OCHRANY DLE FOTOTYPU (v min.) = VÝSLEDNÝ NEJMENŠÍ FAKTOR OCHRANY

PŘ. Víme, že chceme strávit 3 hodiny na sluníčku a jsme 3 fototyp

Výpočet: 180/25 = 7,2

Použijeme tedy ochranný faktor s nejmenším označením 8 (užitím vyššího faktoru nikdy nic nezkazíme)

 

OCHRANA OČÍ

Naše zornička a duhovka se přirozeně při světle stahuje. Hlavním důvodem je, aby škodlivé UV záření nedopadalo do oka na sítnici a nezpůsobilo její nevratné poškození až oslepnutí. Sluneční brýle mají proto svůj význam. Avšak pozor pokud budeme používat nekvalitní sluneční brýle bez blokace UV záření duhovka se zorničkou se z důsledku tmavých skel nestáhnou a naopak plná dávka záření poškozuje sítnici. Kategorie ochrany slunečních brýlí jsou od 0 do 3, podle barvy skel. Abyste se chránili, vybírejte vždy kategorii 3. Vydatná ochrana očí spočívá hlavně ve 100 % UV filtru daných slunečních brýlí, nejlépe s certifikační polepkou UV 400. Dále je také důležitý vhodný tvar rámečku brýlí. Měl by clonit co nejvíce slunečního záření z okolí.

 

STRAVA JAKO PREVENCE

Stejně tak můžete předcházet poškození očí a kůže stravou, převážně konzumací potravin s vysokým obsahem antioxidantů.

Patří sem např. karotenoidy (lykopen, lutein a beta karoten), které dodávají ovoci a zelenině oranžovo-červený pigment. Dále polyfenoly jako epigalokatechin galá v zeleném čaji, resveratrolem v červených hroznech a kyselinou ellagovou v bobulích nabízejí přirozenou ochranu pokožky před vnějšími vlivy, včetně slunečního záření.

 

Jaké potraviny by měla vaše strava obsahovat?

  • Rajčata - jsou vynikajícím zdrojem lykopenu, antioxidačního pigmentu.
  • Sladké brambory a špenát, mrkev, mango, meloun, meruňky, kapusta - jsou bohaté na karotenoid beta karoten, který pomáhá snížit zarudnutí kůže, když je vystavena UV záření.
  • Bobule, hrozny a granátové jablko - obsahují polyfenoly chránící před sluncem.
  • Pomeranče, grapefruity a kiwi - jsou plné vitamínu C, který chrání před poškozením volnými radikály.
  • Brokolice - je také výborným zdrojem vitaminu C, zároveň ale také sloučeniny sulforafanu, která též chrání pokožku před spálením.
  • Mastné ryby - dieta bohatá na omega-3 mastné kyseliny může pomoci s regenerací pokožky po spálení pokožky a zabránit tak rozvoji rakoviny kůže.
  • Káva - snížit riziko maligního melanomu prý může i konzumace kávy.
  • Zelený čaj - obsahuje prospěšné polyfenoly zvané katechiny, které chrání pokožku před poškozením sluncem a rakovinou kůže.