zdraví oči posilování

Jak si účinně chránit zrak a zacvičit si u toho

Zrak máme jen jeden a měli bychom se k němu chovat mnohem lépe než doposud. Také proto v KS-Europe pořádáme v rámci Dnů zdraví preventivní měření zraku. V následujícím článku si probereme, jak můžeme zhoršení zraku předcházet po celý rok.

Každý z nás má určitě mobil, počítač nebo televizi. Jasně zářící displeje jsou pro naše oči doslova pohromou, pokud je neužíváme správně. Při sledování displeje mobilu zapomínáme mrkat, oči se tak vysušují a dříve se unaví. Tento negativní efekt je ovšem pouze dočasný. Displeje a monitory jsou rovněž zdroji světla, který vede k zužování zornice a přesvětlení sítnice. Oko tedy není přímo v ohrožení, ale zvýšenou námahou se brzy unaví, což se může projevit například pocitem suchých očí, bolestí hlavy, rozmazaným viděním nebo zhoršeným viděním na dálku.

Základem je dobré světlo

Dbejte rovněž na dostatečné osvětlení a snažte se hodně a pravidelně mrkat. Důležité také je dopřát očím odpočinek, občas je osvěžit pohledem z okna nebo střídavým zaostřováním na vzdálenější a bližší předměty v místnosti. Každou půlhodinu zhruba na dvacet sekund zaostřete zrak do dálky. Kdo má potíže se suchýma očima, měl by u sebe mít vždy kapky s umělými slzami. Ty navrátí povrchu oka vlhkost a odstraní pocit pálení a únavy očí. Důležité je též mít správnou brýlovou korekci do blízka, pokud nosíte brýle.

Ať už děláte kancelářskou práci, nebo „makáte“ v provozu, určitě byste měli vyzkoušet takzvanou oční gymnastiku. Jedná se o sérii lehkých cviků, kterými si ovšem posílíte oční svaly, a tím i zrak. Nejprve se uvolněte, cviky je dobré dělat bez brýlí, pokud je nosíte. Poté 10x zamrkejte, 10x se podívejte nahoru a dolů, 10x doprava a doleva, 10x do úhlopříčky zprava nahoru a zleva dolů, 10x do úhlopříčky zleva nahoru a zprava dolů, 10x zakružte očima doprava, 10x zakružte doleva a na závěr opět 10x zamrkejte.

Někteří kolegové se možná podiví, avšak časem to začnou dělat také. Oči jsou přirozeně promasírované a protažené, což přispívá i k lepšímu soustředění a celkově lepšímu zraku.

 

Jak si mohu chránit svoje oči? 
Pečujte o ně stejně jako o jiné části vašeho těla. Neberte jejich funkci za samozřejmost.

1) Používejte ochranu proti UV záření. V létě je proto v první řadě důležité pořídit si kvalitní sluneční brýle.
2) Při práci s počítačem si do svého režimu zařaďte pravidlo 20/20/6. Po každých dvaceti minutách práce s počítačem se nejméně na dvacet vteřin zadívejte na bod vzdálený minimálně šest metrů. Ulevíte zaostřovacím svalům, procvičíte si oči a zabráníte jejich vysychání.
3) Upravte si světlo na pracovním stole a pozici monitoru do správné polohy.
4) Svůj jídelníček obohaťte o čerstvou zeleninu a ovoce.
5) Používejte ochranné brýle při práci s přístroji, které mohou ohrozit zrak.