Jak zhubnout do plavek

Jak zhubnout do plavek bez dostatku pohybu?

Plavková sezóna je tu. Neustále v sobě řešíte, že byste chtěli shodit nějaké to kilo navíc? Jdete do schodů a zadýcháváte se? Necítíte se komfortně ve svém těle? A sportovní aktivitu z časových nebo jiných důvodů nestíháte? Nebo Vás to prostě nebaví? Máme pro Vás řešení.

Ze všech stran, a to především z vyspělého západního světa,  se na nás valí idealizovaný vzhled štíhlých modelek a pekáče buchet vyrýsovaných svalovců. Toužíme po těchto často nereálných tělesných proporcích, ruku v ruce s různými typy diet, které obvykle propagují výrobci některých nabízených produktů. Zkusme se od těchto nefungujících a často pro naše tělo nebezpečných řešení odtrhnout a podívat se na tuto problematiku z jiného úhlu. Naše tělo je naše doživotní schránka, o kterou musíme s láskou pečovat, musíme se především cítit ve svém těle dobře, být zdraví, předcházet různým onemocněním a být plný energie. Každý člověk a jeho postava je jedinečná, každý máme různé dispozice, to je nutné si uvědomit. Pokud se tedy snažíme o redukci naší váhy nemusí a neměla by být založena na pojídání hubnoucích přípravků či na drastických změnách v jídelníčku s počítáním každé kalorie.

Obecně se uvádí, že “zdravé hubnutí “ bez pozdějšího navrácení váhy, by nemělo přesahovat
0,5 kg čistého tuku týdně. V dnešní době jsou velice dostupné přístroje, které nám pomohou analyzovat naší tělesnou kompozici (např. elektronické váhy, které měří v našem těle % svalové hmoty, %vody, % tuků a celkovou hmotnost). 
Pokud shazujeme různými dietami více než 0,5 kg čistého tuku týdně, může docházet k zvyšování hodnot krevních tuků a s tím spojené zdravotně rizikové zatěžování jater. Při redukci váhy bychom se tedy měli především řídit základním pravidlem, aby to zdravotně často skrytě neubližovalo našemu tělu.

V první řadě bychom si měli osvojit ZÁKLADNÍ STRAVOVACÍ NÁVYKY, jen tento zdánlivě jednoduchý krok udělá zázraky.

barevnost

Každodenní strava na našem talíři by měla být i barevně pestrá. Mluvíme o ovoci a zelenině, které obsahují široké spektrum různých barviv a s nimi spojené antioxidační účinky. Zvyšujeme tím odolnost organismu proti negativním vlivům (znečištěné ovzduší,vysoká míra stresu, …).

pestrost

Měli bychom zajistit našemu tělu pravidelný přísun co nejširšího spektra zástupců jednotlivých skupin potravin, kterými jsou ovoce, zelenina, ořechy a semínka, luštěniny, obiloviny, maso, vejce, mléčné výrobky. Rozmanitostí stravy se do našeho těla dostávají nezbytné prvky důležité pro tělo jako jsou esenciální aminokyseliny, mastné kyseliny, polysacharidy, vitamíny a minerální látky. 

střídmost

Těžko přesně číselně definovat hranice správného objemu porcí, z důvodu individuality jedince. Co však můžeme definovat, je schopnost rozpoznat pocit polozasycení a přecpání. Snažme se tedy řídit jednoduchým pravidlem, nepřejídejme se a raději zvýšme počet porcí. 

pravidelnost

Jde o klíčový princip redukce váhy. Neměli bychom zažívat pocity hladu ani přesycení. Obecná doporučení mluví o 5-6 porcí za den. Důvodem je i efektivnost trávení přijímaných potravin, udržování hladiny cukru v těle.

pohoda

Z důvodu rovnováhy vnitřního prostředí bychom měli jíst v klidu a pohodě. Nerozptylovat se okolním prostředím (mobilní telefony, TV, noviny, apod.). Nespěchejte, velmi důležité je žvýkání potravy. V první řadě jde o zahájení štěpení polysacharidů, které je jen v ústech, zkvalitnění procesu zpracování všech živin, snižování glykemického indexu a udržení acidobazické rovnováhy. Co to v praxi znamená? Pro své tělo získáte potřebné živiny, nebudou vás trápit nevolnosti po jídle a pocity těžkosti žaludku a pomůžete efektivnímu zpracování cukrů.  

Čeho bychom se měli v našem jídelníčku VYVAROVAT? A proč?

nízkotučná jídla

Většina produktů, které jsou označené jako “nízkotučné”, nejsou většinou také “nízkokalorické”, v těchto výrobcích je tuk nahrazován cukrem, v mnoha případech “skrytým cukrem”, který podporuje nárůst tukové hmoty podobně jako tuk. Lidé však dle studií rádi konzumují tyto výrobky a mají tendenci se těmito pokrmy přejídat. Ve výsledku poté přijmou většinou o 30% více energie.

vysokotučná jídla

Platí to o mase (vyvarovat se velkému množství konzumace vepřového masa), smažených jídlech, fritovaných potravinách, margarínech a většině mléčných výrobků. 

slazené a alkoholické nápoje

Měli bychom si uvědomit, kolik procent energie přijmeme ve slazených a alkoholických nápojích (u většiny světoznámých slazených nápojů mluvíme o 20 kostkách cukru na 1l). Pro redukci váhy bychom měli tyto dvě kategorie zkrátka vynechat a  zavést do našeho dne převážně čistou vodu (dochuťte si ji třeba citronem, mátou apod.) a čaje (vychlazený čaj s ledem, vymačkaným citronem a medem, děti se po něm můžou v létě přetrhnout). Nezoufejte, existují i alkoholické nápoje, které jsou prokazatelně zdraví prospěšné, přesněji jde o červené víno,  maximálně však 2 dcl denně a pivo maximálně 0.5 l denně.

To, že se chceme cítit lépe, není zadarmo, ale stojí to za to. Úpravu stravovacích návyků zahajte postupně, aby vám to bylo příjemné a dokázali jste si tento styl osvojit. Je nutné říci, pokud máte rádi vepřové koleno, dejte si ho s chutí, pokud máte rádi klobásy a různé masné výrobky, dopřejte si je, pokud máte rádi čokoládu, nezakazujte si jí. Co Vám tím chceme naznačit? Racionální strava by měla převažovat, ale pokud něco milujete, neodpírejte si to, jen prostě upravte četnost konzumace. 

O PROJEKTU ZDRAVÁ FIRMA

V KS-Europe nám na zdraví kolegů a spolupracovníků velice záleží. I z toho důvodu jsme zavedli unikátní zaměstnanecký benefit Zdravá firma, který přispívá ke zdraví našich zaměstnanců. V rámci tohoto benefitu pořádáme i “Dny zdraví”, kde mají možnost naši zaměstnanci si poslechnout různé přednášky o zdraví a jídle. Dále si nechat individuálně poradit od nutričního specialisty, nechat si udělat podrobnou diagnostiku svého těla pomocí přístroje InBody, změřit si cholesterol a mnoho dalších aktivit.