Jak zhubnout do plavek

Jak zhubnout do plavek s dostatkem pohybu?

Plavková sezóna klepe na dveře, pohybu máte dostatek, jezdíte na kole, chodíte do posilovny či běháte, propotíte tričko, ale vaše kila stagnují a hubnutí je v nedohlednu? Kámen úrazu je v tepové frekvenci, věřili byste?

Pokud začneme vyvíjet jakoukoliv pohybovou aktivitu, je předem nutné si říci, za jakým účelem budeme vykonávat fyzickou aktivitu. Jen tak pro radost? V tu chvíli nás nemusí zajímat nic. Pokud je ale naším cílem hubnutí, zvýšení kondice či rozvoj pohybových schopností, je nutné sledovat u naší pohybové aktivity tepovou frekvenci.

„Tepová frekvence (TF) udává počet tepů neboli stahů srdce za jednu minutu. Její výsledná hodnota závisí na intenzitě fyzické zátěže a celkové kondici jedince.“

Jak jednoduše zjistíme naší kondici? Hodnotou TF v klidu. Nejlépe se měří ráno těsně po probuzení, vezmeme si z nočního stolku mobilní telefon a nastavíme si stopky, palpačně si nahmatáme tep na zápěstí a spočítáme počet tepů za jednu minutu (dnes existují i další dostupné formy měření např. pomocí hodinek apod.). Pokud se naše TF pohybuje mezi 60-75 tepy za minutu, je v normě. Čím více jsme trénovaní, tím je TF nižší.

Na opačném straně se nachází tzv. maximální tepová frekvence (MTF). Ze zdravotního hlediska tuto hodnotu v praxi se nepokoušíme zjišťovat a postačí nám následující výpočet. MTF = 220 – věk.

Základní informace k vytoužené postavě jsme nabyli. Jak je tedy použijeme v boji proti našim tukovým polštářům.

Pro optimální spalování tuků je ideální tepová frekvence 55-65 % maximální TF. Pokud tedy chceme EFEKTIVNĚ hubnout při pohybové aktivitě, musíme se držet v tomto rozmezí. V praxi jsou to pomalejší a volnější typy aerobního cvičení jako např. indiánský běh, rychlá chůze nebo jízda na kole.

Příklad:

28 letá dívka

220 - 28= 192 (MTF)

55% - 65%= 106 -125 TF

Dívka, pokud je jejím cílem redukovat tukové polštáře, by si měla u pohybové aktivity hlídat TF v rozmezí 106-125.

Co se stane, když nám TF vyšplhá nad 70% MTF? V tuto chvíli rozvíjíme naší kondici a posilujeme náš kardiovaskulární systém, avšak minimálně zde probíhají procesy redukce tuků. U MTF nad 85% probíhá rozvoj pohybových schopností s opět minimálními procesy redukce tukových zásob.

O PROJEKTU ZDRAVÁ FIRMA

V KS-Europe nám na zdraví kolegů a spolupracovníků velice záleží. I z toho důvodu jsme zavedli unikátní zaměstnanecký benefit Zdravá firma, který přispívá ke zdraví našich zaměstnanců. V rámci tohoto benefitu máme za sebou tři úspěšné ročníky sportovních dnů, kde si naši zaměstnanci mohli vyzkoušet nespočet sportů jako např. malou kopanou, volejbal, ringo, bodyforming, jógu, badminton a další.

Dále se každoročně snažíme o rozvoj sportovních aktivit ve formě jednodenních aktivit, tento rok jsme na jaře pořádali “Velikonoční výšlap”, dále jsme se zapojili do projektu “Do práce na kole” a mnoho dalších akcí nás ještě čeká. Tak už víte jak na to? Určitě to vyzkoušejte, výsledky jsou jako jeden velký zázrak.