spánek ks europe

KLIDNÝ A NERUŠENÝ SPÁNEK JE DOBRÝ PRO ZDRAVÍ

Spánek všichni bereme jako naši biologickou povinnost, podobně jako dýchání. Avšak zásady správného spánku zná jen málokdo, přitom by se měly – s ohledem na zdraví – přinejmenším učit ve školách. Vzhledem k tomu, že na první jarní den, tedy na 21. března, připadá i Mezinárodní den zdravého spánku, neuškodí si tyto zásady připomenout.

Dobrý spánek je pro člověka naprosto nezbytný. Snižuje se během něj tělesná teplota i krevní tlak, zpomaluje se dýchání, tělo odpočívá a mozek zpracovává informace a podněty z uplynulého dne. Organismus se zkrátka regeneruje a zamezuje tak vzniku nejrůznějších srdečních nebo jiných onemocnění.

Během spánku se střídají celkem dvě fáze mozkové aktivity – REM a NonREM. Při NonREM fázi dochází k postupnému utlumení mozkové aktivity. K jejímu nárůstu naopak dochází během REM fáze, kdy se člověku zdají emotivní a zážitkové sny, do nichž se podle odborníků promítají zejména naše zážitky a vzpomínky z předešlého dne. Právě nerušený průběh REM fáze je pro zdravý spánek jednou z nejdůležitějších věcí – její narušení vede k bolestem hlavy a podráždění.

Zdravý spánek mnozí podceňují

Délka zdravého spánku se zpravidla uvádí od 6 do 9 hodin. U dětí je to pak i déle. Obecně však platí, že kromě dostatečné délky spánku je důležité i prostředí. Zejména kvalitní postel a matrace, jejíž výběr by měl být pečlivě zvážen a promyšlen. Matrace by měla být nejen příjemná na ležení, ale rovněž schopná se dostatečně přizpůsobit lidskému tělu. Důležité je též pravidelné praní lůžkovin a větrání v ložnici.

Z ložnice by také měly zmizet květiny. Ačkoliv plní hezkou dekorativní funkci a přes den poskytují kyslík, v noci jej naopak ubírají a způsobují, že i po dostatečně dlouhém spánku se člověk cítí ospale a malátně. Totéž platí i o nejrůznějších elektronických zařízeních, jako jsou mobily nebo televizory. Ty všechny by měly zůstat za dveřmi, jelikož vydávají intenzivní světlo a zabraňují mozku plně „vypnout“.

infografika zásady spánek
Zajímavosti o spánku lidí i zvířat.

Ani noční směny nemusejí vadit

V mnoha firmách, KS-Europe nevyjímaje, se pracuje ve dvou nebo třísměnných provozech. Ani po nočních směnách však nemusí člověk o kvalitní spánek přijít. Nutná je kromě výše zmíněných rad i určitá uvolněnost svalů a myšlenek před usínáním. Ta se dá navodit mnoha způsoby – teplým čajem, relaxační koupelí, poslechem klidné hudby a mnoha dalšími činnostmi. Člověk si jde lehnout odpočatý a mnohem snadněji a rychleji usne. Důležité je nedívat se stále na hodinky a nekontrolovat, jak dlouho spánek trvá.

Neméně důležitá je rovněž pestrá a kvalitní strava. Během noční směny není dobré konzumovat těžká jídla. Nastartuje se tím metabolismus a s pocitem těžkého žaludku se pak mnohem hůře usíná. Daleko lepší je lehký salát, mléčné produkty, a hlavně dostatek tekutin. Taktéž by se měl člověk před spaním vyvarovat kofeinu a alkoholu. Přestože může třeba sklenka vína napomoci usnout, po pár hodinách se stává životabudičem, který nutí člověka vstát. Spánek se tak stává přerušovaným a neklidným.